Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
Kérdésünk tehát az: egy művész szemlélete, az a mód, ahogy ő lát valamit, mitől általános, miért vonatkoztatjuk a szemléletegészt a világegészre, miért mondhatjuk, hogy a szemlélet totális, következésképp az a valami, az elemi esztétikai töltés, amit minden esztétikai jelleggel bíró emberi alkotás legkisebb közös nevezőjeként keresünk, miért totális minden körülmények között?
Lukács, mint mondtam már, a totalitást esztétikai értékkategóriának tekintette, azt mondta, minél totálisabb egy műalkotás, annál értékesebb. Én azonban úgy látom, a totalitás nem lehet értékmérő; mert alaptulajdonsága, ha úgy tetszik, attribútuma minden esztétikai mozzanatnak.
A szemlélet, ami az esztétikum maga, nem mást rögzít, mint azt a módot, ahogy valaki egy bizonyos dolgot, tárgyat lát. Egy verebet vagy egy vadászsólymot. Egy széket vagy egy napraforgót, egy csónakot vagy egy atom tengeralattjárót. Nem véletlenül mondok széket és napraforgót, tessék visszaemlékezni: van Ghogh képein milyen gyakori az üres szék (ne firtassuk most, miért). De a napraforgó sem ritka. Bármelyiket pillantjuk meg, habozás nélkül rávágjuk: ez csak van Ghogh festménye lehet. Honnan tudjuk? Mert ugyanúgy ábrázolta őket, mert a festőnek van egy csakis rá jellemző stílusa. Ez a stílus az a mód, ahogy ő a világot látja. Bármit ábrázol, bármit fest meg, mindegyiket ugyanúgy, ugyanolyan „vanghoghosan” festi, mert ilyennek látja. A szemlélete tehát univerzális illetve totális: mindent így lát, az egész világot (a világegészt) is ugyanígy látja.
Ezért mondhatjuk, hogy a szemlélet egyrészt alapvetően szubjektív, mert csak rá, egyedül az ábrázolóra, a jel-alkotóra magára, esetünkben Vincent van Ghogh-ra jellemző, akár a génjei vagy az ujjlenyomata, és totális, mert nem csak a széket és a napraforgót, a tujafákat vagy az öbölben ringó csónakot, a napfényes égboltot vagy a viharos felhőket látja ugyanígy, hanem mindent. Az egész világot. Totálisan!
Felejtsük el van Ghoghot, gondoljunk Cezanne-ra. Michelangelóra. Dührerre, Ripple-Rónaira, Csontvárira. Ugye eltéveszthetetlen? De ugyanígy eltéveszthetetlen egy Ady vers vagy egy Kosztolányi. Egy József Attila vagy Nagy László.
Ha visszaemlékszik az olvasó a kezdetekre, nem azt kerestük, mi határozza meg a műalkotás értékét, még csak azt sem, mit nevezhetünk teljes joggal műalkotásnak, hanem azt, mi a „művészi”-nek, az esztétikumnak az a legkisebb részecskéje, amiben a művészi jelleg már tetten érhető, mert világunk tele van olyan emberi készítményekkel, csinálmányokkal, alkotásokkal, tárgyakkal, hangsorokkal, képsorokkal, melyek nem nevezhetőek művészetnek, mégis egy rakás művészi jellegű mozzanatot hordoznak, és a tömegkultúra dömpingje korában nem engedhetjük meg magunknak, hogy ezeket az emberi csinálmányokat kiengedjük esztétikai vizsgálódásaink köréből. Ezek tömeges jelenségek, és a tömegek tudatára hatnak, akár pozitív, akár negatív értelemben; a művészet és a reklám között alig van biztosan definiálható különbség.
Reklámmal pedig nem csak árút adunk el, hanem hitet, meg-győződést, politikai rendszereket, ordas eszméket és az emberiség javát szolgáló fölismeréseket egyaránt. Kereskedelmi reklám, politikai agitáció, vallási igehirdetés, hittérítés szerkezete szinte azonos, és mind depiktív szimbólumokkal operál; valamennyi inkább a vegetatívára, az ösztönökre hat, mint az értelemre, ebben pedig azonos a műalkotásokkal, ezért mind szerkezetük, mind hatásuk esztétikai szempontok szerint is vizsgálandó.
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai