Miért olyan titokzatos a művészet?
Hát azért, mert például a matematikát még csak meg lehet tanulni, ha nehezen is, de verset írni nem – akárhogy igyekszik is az ember. Meg aztán ott van az ihlet! A tehetség. Ezek is amolyan misztikus izék. Meg aztán megtörtént, hogy az egyik kritikus azt állította: ennek a félbolond párizsinak, ennek a Gauguinnek a festménye dilettáns vacak, s alig néhány évtized múlva egy másik – éppolyan tekintélyes – kritikus fölfedezte, hogy remekmű (ma már milliókat ér.) És ha csak Gauguin dolga volna ez, meg néhány kritikusé, nem is kéne odafigyelni, de itt van például a Kovacsevics Konrádné született Bíró Anita is, és ha jól meggondoljuk, a művészet Anitától sem idegen.
Mert mi történik, ha Anita este vendégségbe megy?
Fölveszi a sárga pulóverét, a zöld jersey szoknyáját, ám elégedetlenül nézi magát a tükörben, úgy találja, hogy a sárga és a zöld, ráadásul kötött anyagban túl sportos a mai estéhez, különben is sápadt, és a sárga akkor áll jól neki, ha le van sülve: hirtelen ötlettel átöltözik: a párizsi-kék selyem-shantung kiskosztümjét veszi föl, fekete lakktáskával, ugyanolyan cipővel, finoman kihúzza a szemét, haját nem oldalt, hanem hátra fésüli. Bátran állíthatjuk, hogy Anita tevékenysége a maga módján MŰALKOTÁS. Ezt teszi a képzőművészet is. Egy alkalomhoz (gondolathoz, érzéshez, hangulathoz stb.) megfelelő színű, formájú és állagú anyagokat válogat össze s rendez el egyfajta kompozícióba. S ha Anita este a be-szélgető partnerei szórakoztatására színesen és fordulatosan elmesél egy történetet, akkor Anita író és előadóművész is volt egyszerre. S mivel igen nagy odaadással figyelte egy rokonszenves fiatalember, bizonyos Oszkár hasonló produkcióját, nemcsak alkotó, de befogadó, azaz műélvező (egyszerűbben közönség) is volt ugyanő ez alatt a néhány óra alatt. És mikor hazafelé a férjének (Konrádnak) – aki a másik szobában kártyázott, míg ő az innensőben a rokonszenves fiatalemberrel (bizonyos Oszkárral) beszélgetett – Anita fanyalogva kijelenti, hogy egész este unatkozott, és ezalatt majd kiugrik a bőréből jókedvében, mert arra gondol, hogy a már sokszorosan emlegetett fiatalemberrel holnapután négy órára beszéltek meg randevút, akkor Anita még színművész is volt ezen az egyetlen estén.
De ha ennyire gyakori, mindennapos jelenség a művészet, miért misztifikálják? Miért van annyi félreértés körülötte?
Mert az esztéták az elmúlt néhány évezred során folyton azon vitatkoztak, hogy melyik mű jó, melyik mű jobb, miközben azt sem tudták mi nevezhető művészetnek és miért. Úgy, mint Gauguin esetében: egyszer dilettantizmus, egyszer remekmű. Mel Gibson Passiója művészet, de a Fábry Showder (ugyanazon a csatornán) csak szórakoztatóipari termék. De hát mire föl? Művészet az, ami szerintem művészet? Valamit önmagával meghatározni, és itt az történik, logikai képtelenség.
Nem ártana keresni valami pontosabb kritériumot. Talán másfelől, talán az egzakt tudományok felől kellene közelíteni. Tegyük föl, hogy a művészet kommunikáció: szól valamiről. Még akkor is, ha a művész nem is gondolt rá, de a műélvező (néző, olvasó, hallgató) talán igen. Egy nonfiguratív festmény is szólhat valamiről, ha úgy nézem. Mondjuk csak arról, hogy a világ mennyire bonyolult. Ezen az alapon a Fábry Showder is szólhat valamiről, nem? Esetleg arról, hogy ez a világ mennyire röhejes. Ami pedig szól valamiről, az kommunikál. A kommunikációval pedig ma már egy hatalmas egzakt tudományos diszciplína foglalkozik.
És máris előreléptünk, mert a művészet meghatározásába bevontunk egy új elemet, a műélvező nézőpontját.
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai