A tudomány és a művészet igazsága
Az ember szemlélete, vagyis az a mód, ahogy a világot látja (mindent! a világ egészét, ezért totális) éppen annyira személyes (szubjektív), éppen annyira hozzátartozik az egyes emberhez, és éppen annyira csak őhozzá tartozik, akár az ujjlenyomata vagy a DNS-e – de nem mérhető olyan tudományos pontossággal, egzakt módon, mint az ujjnyom vagy a DNS-térkép, ezért azonosításra, mint az előzőek például nyomozásnál, nem akalmas. Az ember nagyjából érzi, mondjuk, József Attila vagy Pilinszky János szemléletét, ha valahol elébukkan egy-egy ismeretlen vers, belső intuícióval, ráérzéssel azonosítani is tudja: ez biztosan József Attiláé, ezt Pilinszky írta és nem, tegyük föl, Nemes Nagy Ágnes, de bár ez a ráismerés nem tudományos pontosságú, mégis ez a magva, a központi lényege a művészi jelnek; a mód, ahogyan a dolgokat látom és nem a dolog maga, amit ábrázolok, vagyis a műalkotás tárgya.
A tárgy bármi lehet. Élet és halál, szerelem, bűntény, természeti katasztrófa, egy sirály röpte, az atombomba elkészítése a második világháborúban vagy Napóleon 1812-es oroszországi hadjárata. Nem a „mi?” a lényeg, hanem a „hogyan?”.
Mondtuk, hogy bár nincs két azonos szemlélet, az emberi szemléletek többé-kevésbé átfedik egymást: ez a megértés alapja. Művészi jelrendszerek műalkotások esetén a művész és a műélvező szemléletének adekvációja jelenti magát a művészi élményt: ha én is ugyanúgy látom, ahogyan ő. Ez adja az „aha!” – élményt vagy még inkább „jé, tényleg!” – élményt. Hát én is pont így látom, csak nem tudom olyan jól leírni, elmondani, elénekelni, lefesteni.
Az egyik ember olyan szinten érez és gondolkodik, mint Tolsztoj, Thomas Mann, Faulkner vagy Maquez. Az ilyenek a fönti szerzőket szeretik és élvezik. Más ember Agatha Christie és Vavyan Fable, Stephen King színvonalán érez és gondolkodik a szemlélete az ő szemléletükkel adekvát, ezeknek Agatha Christie és Stephen King a kedvencük.
Van, aki tudatosan meg akarja hódítani az alacsony ízlésű, széles tömegeket, megpróbál „lemenni kutyába”. Ehhez akkora stílbravúr, olyan azonosulási virtuozitás kell, hogy az ilyen próbálkozás ritkán szokott sikerülni. Az a művész, aki a nagy tömegekhez tud szólni, rendszerint azon a szellemi színvonalon áll, amelyen a nagy átlag.
Kivételt képeznek a művészetek szélhámosai, akik a sznobokra építenek. A sznob fél, hogy butának nézik, ezért „látja” a királyon a nemlétező ruhát.
A tudomány is, a művészet is egyfajta tájékozódás a világ jelenségei között, s mindkettő megpróbálja valamiképp rögzíteni, mások számára átadhatóvá tenni, tárgyiasítani tájékozódása eredményét, ez a tárgyiasulás a közlés céljára alkalmazott jel, a kommunikációs szimbólum. A tudomány is, a művészet is megismerő folyamat. A tudomány a pontos, tárgyilagos, a művészet a személyes, inkább ráérzésen alapuló megismerést szolgálja. A régiségben ezek a funkciók még nem váltak külön; a mítosz művészet, tudomány és vallás is volt egyszerre, összefoglalta mindazt, amit az ember a világról tudott, képzelt vagy csak sejtett.
A mítosz valamiféle történet volt, eposz, ha úgy tetszik narráció. Történet pontos vagy homályosabb tanulsággal. Nem merem kimondani, hogy aki könyvek égetésével kezdi, az embertársai elégetésével végzi – ez így túlzott általánosítás, nem biztos, hogy igaz. De ha el tudok mesélni egy hiteles történetet valakiről, aki könyvek égetésével kezdte és emberek égetésével fejezte be – az (művészileg) bizonyosan a teljes igazság.
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai