A szó kihűl
Valakit fölhívtam, mert láttam (olvastam) a filmjét (könyvét)… – mindegy –, azt mondta „kösz, manapság olyan egyedül van az ember azzal, amit csinál”. Manapság?
Azelőtt – a 70-es, 80-as években –, még csak-csak éreztem, hogy létező elvárásokat elégítek ki, azért próbáltam elmondani, hogyan élünk, milyenek vagyunk. Miért, az olvasó nem tudta? Tudta. Megerősítést várt. Azt, hogy fogalmazzam meg neki és helyette, pontosan, vonzóan, szuggesztíven. Átélhetően. Hogy fölkiálthasson: „azannyát, ezt én is így gondolom, de nem bírtam volna ilyen jól összeszedni!” A műalkotás soha nem képes meggyőzni valakit kialakult véleménye ellenkezőjéről. Ahhoz, hogy a műalkotás a befogadóra hatni tudjon (ezt tessék nekem becsületszóra elhinni, itt nincs módom fölvonultatni esztétikai fegyvertáramat), nagyfokú átfedés szükséges a befogadó és az alkotó szemlélete között. A műalkotás nem a propaganda, nem a meggyőzés, a sulykolás, a rábeszélés, hanem a sejttetés, a hangulat, az elbódítás, a varázslás eszköze. A műalkotásnak mint kommunikációnak az üzenete nem tézis, nem dokumentum, hanem attitüd. Viszony szubjektum és objektum között, viszony köztem és a való világ között.
Az a baj, hogy ezt a várakozást, amiről föntebb szóltam, ma már nem érzem, így hát magam is egyedül vagyok azzal, amit csinálok…
De hát ez a magány végigvonul a huszadik század egész magyar irodalmán. Az Illés szekerén című versében Ady is erről beszélt.
Agyuk izzik, szívük jégcsapos,
A Föld reájuk fölkacag
S jég-útjukat szánva szórja be
Hideg gyémántporával a Nap.
Vagy József Attila.
Fáj a szívem a szó kihűl –
de hát kinek is szólanék.
És Babits Jónása:
Lám, megcsúfoltak, Egek Alkotója,
szolgádat pellengérre állították,
mert gyönge fegyver szózat és igazság!”
Ám az Úr így felel az elkeseredett Jónásnak:
A szó tied, a fegyver az enyém.
Te csak prédikálj Jónás, én cselekszem!
De ez nem nyugtatja meg Karinthyt, aki azt mondja:
Ki kérdezett? Ne kérdezd. Ordíts, ahogy a torkodon kifér, mert különben csönd lenne körülötted! Ordítsd magad a kérdést és hidd el a visszhangnak, hogy ő volt és felelj a visszhangnak, hogy legalább a magad szavát halld
Mindez nem „manapság” volt, miért gondoljuk mi, hogy mostanában betelt rajtunk az átok? Amikor mindig is ez volt a sorsuk az igazmondóknak, a mágikus szavakat, hangokat, képeket keresőknek, a Megbízottaknak és a Küldötteknek, a Jónásoknak és az Illéseknek, azoknak, akiknek szikrázott ajka közt a szó. Én miért hiszem, hogy ez valamikor másképpen volt? Nyilván azért, mert volt az éltemben egy áldott pillanat, és azt az egyetlen pillanatot vetítem ki előre és hátra. És érzéki csalódás volt, hogy ez a pillanat olyan sokáig tartott, mert amíg a többiek kórusban nevettek, alkudtak, csaltak, pöröltek vagy ettek, vagy máskor mohón, hökkenve némultak el, vagy éppen egy cifra oszlop tetejére tettek, hogy szónokoljak és jövendöljem végét a világnak, addig folyamatosan bedőltem; azt hittem, én manipulálok a jóra, amikor pedig engem manipuláltak; elhitették, hogy fontos vagyok, hogy néhány lelkes megszállotton, amatőr világmegváltón kívül mást is érdekel, amit mondok.
Mert fuvolázó síppal, cincogó nádi-hegedűvel még gyógyítani is lehet, de a harsogó harsonák, a dübörgő nagydobok, a sok-megawattos hangfalak csak arra valók, hogy a szent szabad-versenyben túlbőgjék egymást a bóvli áruk reklámjai, és végleg el-nyomják a szívhangokat.
Aztán persze, hogy azzal bíztatjuk magunkat: ordítsd magad a kérdést és hidd el a visszhangnak…
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai