A Hartley-féle modell
Ez a Hartley nevű úr a műszaki (nem emberi) kommunikációval foglalkozott, és keresett egy könnyen átlátható alaphelyzetet, úgynevezett modellt. Azt mondta, képzeljünk el egy olyan gépi berendezést, amelyet nyolc darab jel működtet. Ez, más oldalról, nyolc szóból álló nyelvnek tekinthető. Ha a nyelv morfémáit betűkkel jelöljük (valamivel jelölnünk kell!) a nyolc jel így írandó le: A, B, C, D, E, F, G, H. Ez a Hartley-féle modell.
Melyik jel következzék? Nem tudom, kétségeim vannak. A kétség eloszlatásához mennyi instrukcióra van szükségem? Három jelre, állapította meg Hartley. És csakugyan: a nyolc jelhez háromcsatornás berendezés szükséges, azaz a kétség teljes eloszlatásához itt három igen-nem instrukció elegendő. Az IGEN legyen 1, a NEM legyen 0. Elektronikusan: van áram – nincs áram. Berendezésünk úgy működik, hogy a szóban forgó jelkészletet mindig két egyenlő részre osztjuk, három lépésben. Keressünk, mondjuk a D jelet. Tehát:
Első lépés: A két csoport A, B, C, D és E, F. G, H. A kérdés: „Az első csoportban van?” A válasz: „igen”, azaz 1.
Második lépés: A két csoport A, B és C, D. A kérdés ugyanaz. A válasz: „nem”, azaz: 0.
Harmadik lépés: A két csoport: C és D. A kérdés ugyanaz. A válasz: „nem”, azaz: 0.
Eszerint a D jel kiválasztásához szükséges instrukciók így alakulnak: 1, 0, 0. Ha az A jelet keressük 1, 1, 1 instrukciót kapunk; ha a H-t 0, 0, 0. Ha a C-t 1, 0, 1-t és így tovább. Matematikailag a rendszer működési elve a permutáció, vagyis a készlet egy-egy jelének kiválasztásához szükséges instrukciók száma a készlet jelei összegének, azaz a nyolcnak kettes alapú logaritmusával egyenlő. Ez valóban: három, minthogy 23=8. Ez a rendszer megköveteli, hogy az összes jelek előfordulási valószínűsége azonos legyen. Matematikailag minden osztásnál a P ½ + P ½ = S 1,0 képlet szerint járok el, más szóval: a két 50%-os valószínűség összege a 100%-os bizonyosság. (Lásd 1. ábra)
C s a t o r n á k
A 1 1 1
B 1 1 0
C 1 0 1
D 1 0 0
E 0 1 1
F 0 1 0
G 0 0 1
H 0 0 0
1. ábra
Bármilyen leleményes is ez a rendszer, minthogy alaphelyzet, túlságosan primitív. Például csak olyan jelkészlet esetén alkalmazható, amelyben a jelek száma a kettő valamelyik egészszámú hatványával egyenlő. Lehet tehát: 8, 16, 32, 64, 128 és így tovább, de más nem. A másik, már említett hibája a Hartley-féle rendszernek, hogy működéséhez a jelek előfordulási valószínűsége azonos kell, hogy legyen. Márpedig a kommunikáció nem ismer olyan gyakorlati jelrendszert, melyben a jelek előfordulási valószínűsége azonos volna. Az egyes csatornákban az osztást viszont csak a fenti P ½ +P ½ = S 1,0 képlet alapján végezhetjük el, de ha P (x) – egy jel előfordulási valószínűsége általában – nem azonos a P (y)-nal – egy másik jel előfordulási va-lószínűségével általában – akkor osztás esetén nem kapok egyenlő mennyiségű jelet a két csoportnál. (P-vel a valószínűséget jelöljük.)
Tehát, ha A, B és C gyakrabban fordulnak elő, ezek frekventáltsága, mondjuk a másik öt jel gyakoriságával azonos, akkor az első csatornám első csoportjába három, a második csoportba öt jel kerül.
Természetesen itt nem állhatunk meg, hiszen végülis az emberi kommunikációra, annak alapformájára, a nyelvre vagyunk kíváncsiak. Következő alkalommal arról lesz szó, hogyan alakul egy-egy nyelvi jel (hang = fonéma) előfordulási valószínűsége, frekventáltsága és a hozzá kötődő kétség akkor, ha a jelcsoport (jelsorozat) emberi beszéd-megnyilvánulást rögzít.
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai