Könyvhét 2022
A Móra Kiadó
ÚJDONSÁGAI
Mélytengeri Mentőcsapat
Kicsi Csacsi
és a születésnapi ajándék
Babák magyar
népi viseletben
A Móra Kiadó <br> ÚJDONSÁGAI Mélytengeri Mentőcsapat Kicsi Csacsi <br> és a születésnapi ajándék Babák magyar <br> népi viseletben
Kiemelt

Ujlaky István: Knausgård tengere – Az Élet és Irodalom 2022/32. számából

2022.08.11.

Az Élet és Irodalom 32. számát a kulturális cikkek rövid részleteivel ajánljuk.

FEUILLETON

Ujlaky István Knausgård tengere címmel írt esszét.

„Magyarországon halászat és horgászat élesen elválik egymástól: az előbbi gazdasági tevékenység, utóbbi hobbi és sport. Knausgård regényeit olvasva úgy tűnik, Norvégiában halászat és horgászat összeér, különbségük csak fokozati. A világháborút követő évek a ma gazdag Norvégia számára is a szegénység évei – mégis szembetűnő, hogy egy pedagóguscsalád kifejezetten élelemszerzés céljából halászik. Az író gyermekkorában hol hajnalban, tanítás előtt (Halál, 269-270.) hol délutánonként (Élet, 347-348.) járt apjával horgászni. Más családok is ezt tették és teszik – Norvégiában oly természetes, hogy egy családnak hajója van, mint hogy autója.”

KÖVETÉSI TÁVOLSÁG

Csuhai István
Milyen gyorsan történelem leszünk című recenziója John Updike Emlékek Gerald Ford elnökségéről című regényéről szól.

„Magát a szöveget nem is tagolják klasszikus belső fejezetek és fejezetcímek, egységeit a szükséges helyeken pusztán egy egyszerű soremelés választja el egymástól, a szerkesztőségnek küldött válasz – amelybe szögletes zárójelekben rendre a szerkesztőségnek címzett, a szövegre vonatkozó kérések, reflexiók, pontosítások stb. ékelődnek – ugyanis egészen határozottan két, egymással váltakozó szálra bomlik. Az egyikben Alf végigmeséli saját zaklatott életét, kitekintéssel az előzményekre, illetve a későbbi fejleményekre, a középpontban a Ford-kormányzat idejére eső szakasszal, a másikban pedig végigmondja annak a végül elvetélt történészi szakmonográfiának az elképzelését (kezdetben szó szerinti idézetekkel, aztán lassan a vázlatokra és a meg nem írt tervekre hagyatkozva koncepcionálisan), amelyet a Ford-éra éveiben James Buchananról (1791—1868), az Amerikai Egyesült Államok 1857 és 1861 között hivatalban lévő 15. elnökéről tervezett írni.”

AZ ÉS KÖNYVE AUGUSZTUSBAN

Radics Viktória A végtelenített mű című kritikájaTolnai Ottó A fröccsöntés kora. Szeméremékszerek 3. című kötetét elemzi.

„A műfajok, műnemek átfolynak egymásba, ezért is alkothatnak egyetlen végestelen szöveget a Tolnai-művek. Aligha lehet összegyűjteni minden anyagot, ezernyi cédula, dosszié, „iratmegőrző”, füzet, notesz, kép hányódik körülötte, vagy lapul a tulipános ládában, dobozokban, zsákokban. Egy művészélet maradványai és dokumentumai várnak a megváltásra. Hogy ezek közül a papírok közül mi mit ér, mi minek a jele, mennyi a hulladék és hol gurulnak az „igazgyöngyök”, azt csak ő, a művész tudhatja, akinek a Szeméremékszerek regényciklusban T. Olivér a becses neve, és számos „infaustusa” van, különféle belső hangjai, amelyeknek nevet adott és beleírta őket a prózájába. Ez poétikai telitalálat, polifonná teszi az elbeszélői hangot és ez sem engedi meg a lezárást, mert valaki mindig beleszól, belepofázik, belekontárkodik az elbeszélésbe. Ha elgondolkodunk ezen, beláthatjuk, hogy mindannyiunknak vannak infaustusai, akik nem önálló figurák, hiszen akkor megőrülnénk, hanem fokalizációk.”

VERS

Ezen a héten a rovatban Fenyvesi Orsolya, G. István László és Gál Ferenc versei olvashatók, kedvcsinálóul itt Gál Ferenc versét adjuk közre:

Valami átjön

Majd eldől, hogy a kánon levezető
szólama, vagy mégsem. Híradás
a napindító akadályok vételéről:
a félelem óráját hogy átaludtam,
a kávé krémje a gyermek orrhegyén
megállna. Vagy emléklap az első nőnek,
aki súlyt emelt, vagy pezsgőjét
vörösborral keverte. Hogy a következő
három nemzedék is fújja: a lelket
mi tartotta bennünk a sötét
évtizedekben. Puszta említésük
intő jel lehet: a záró koppanás előtt
elvétetnek majd a gépi örömök,
vagy hivatalos változat, ami füstüveg
mögül előjön, vagy éppen elhagyásuk.
Egyszerű következmény, maradvány
meg az sem. Kipontozott rész
a sok év előtti, alkonyatba forduló
szövegben. Rájátszva ritmusára,
hogy a megtizedelt házak között
vitettem magam, ameddig a pénzből
futotta. Megvártam, hogy a taxi eltűnjön
a sarkon, és a nyomába eredtem.
A kóborlásra és a percegő salakra,
a szobácskákban szavak nélkül
zajló megváltásra bízva,
egy az egyben.

PRÓZA

Kürti László, Kutas József, Magyar Csaba
és Vörös Anna prózája.
Tárcatár: Kiss Noémi.

Részlet Vörös Anna A vér megszárad a kövek közt című írásából:

„Sosem tudtam számontartani, pontosan hány unokatestvérem van. Néhányuk már megházasodott. Köztük Samia is, a legszebb unokanővérem. Hawar, egy másik unokatestvér lett a férje, aki nálunk öt évvel idősebb. Valamennyire ismerték is egymást. Az anyák összeültek, és megbeszélték, hogy így lesz, az anyagi hátterük megegyezik, hasonló szintű a végzettségük, a terveik azonosak, mindketten megbízható, vallásos és szorgalmas fiatalok. Nekem mégis úgy tűnt, hogy Samia hallgatagabb, és a szeme komolyabban csillog, mióta megházasodott. Vannak olyan nők, akiknek jól áll a házasság. Mégis, Samia más lett. Nehezebben beszélgettünk. Ha a szerelmi ügyeimet tárgyaltam ki vele, Samia felöltötte az új, jóságos, megértő mosolyát, és annyival nyugtázta, hogy ne aggódjak, hamarosan úgyis meglesz a férjem, és akkor ez a sok kérdés, kétely majd semmivé foszlik. És hogy akinek tetszem, az úgysem fog habozni azzal, hogy megkérje a kezem. A többiek meg nem számítanak. Csak várni kell. Meg a tisztaságomat óvni, és imádkozni, hogy Allah jó férjjel áldjon meg.”

ZENE


Végső Zoltán Barre Phillips és ifjabb Kurtág György Face à Face című lemezéről írt.

„Ifjabb Kurtág György is készített már lemezt az ECM-nél Kurtagonals címmel, Phillipsszel mégis egy félreértésen alapuló eset nyomán kezdtek el dolgozni. A nagybőgősről dokumentumfilmet forgató rendező 2013-ban szerette volna, ha Kurtág Györggyel egy duófelvételt készítenek, ám ő a papára, idősebb Kurtágra gondolt, míg Phillips épp akkoriban hallotta egy fesztiválon ifjabb Kurtágot, és automatikusan hozzá fordult. Együttműködésük azóta is tart, a magyar közönség többször is hallhatta őket, például néhány éve a MU Színházban az Újbuda Jazz Fesztiválon Gőz Lászlóval kiegészülve egy remek koncerten.”

FILM

Báron György Ulrich Seidl Rimini című filmjét értékelte.

„Az igazi főszereplő, akárcsak az Amarcordé, maga a város. A sötét, hideg, lucskos, elhagyatott tengerparti üdülőhely, a nyári nyüzsgő, napsütötte turistaparadicsom paródiája. Hogy Seidl miért épp Fellini városában, s nem egy másik itáliai fürdőhelyen – mondjuk Viareggióban – forgatta le téli filmjét, nem tudni. Kizárt, hogy véletlen volna, nyilván számolt mindazokkal az allúziókkal, amelyek a városnévhez kötődnek.”

Mindez és még sok jó írás olvasható az eheti Élet és Irodalomban.
Az ÉS elérhető online is: www.es.hu

Ajánló tartalma:

Új kód kérése

Hozzászólás szövege:
Felhasználói név*:
E-mail*:



Könyvhét 2022/3. számÉS Páratlan oldalKőszeghyA Mélytengeri Mentőcsapat és az Utolsó Magányos SzörnyCsibi tűzoltó leszmacskarácsony
Belépés