Könyvhét 2023
SZERZŐI KIADÁS
PROFI MÓDON
Tandori Dezső
TANDORI SZUBJEKTÍV
Csokonai Attila
SZABADMATT
Kőszeghy Elemér
A magyarországi ötvösjegyek...
SZERZŐI KIADÁS<br>PROFI MÓDON Tandori Dezső <br> TANDORI SZUBJEKTÍV Csokonai Attila <br> SZABADMATT Kőszeghy Elemér<br>A magyarországi ötvösjegyek...
Könyvhét folyóirat

Velünk gyerekjáték a tanulás! – interjú Török Ágnessel

Csokonai Attila - 2020.11.30.

Török Ágnes 16 évig a Dinasztia Tankönyvkiadónál felelős szerkesztő volt. Tavaly májusban került a Mórához, hogy a kiadó portfoliójának egy viszonylag új ágát vezesse. 2018-ban elindították a Móra EDU-brandet, amely a játékos képességfejlesztést tűzte zászlajára.

‒ Hadd utaljak a Móra régi és nagysikerű ismeretterjesztő sorozataira: Búvár Zsebkönyvek, Képes Történelem, Így élt… Jól megszerkesztett, gazdagon illusztrált könyvek voltak ezek néhol kevés szöveggel. Az EDU projekt miben különbözik a felsoroltaktól?

‒ A Mórában hagyománya van az ismeretterjesztő és oktatásban is használt kiadványoknak, melyek ugyanakkor mégsem tankönyvek. Ezt a termékvonalat igyekszik a Kiadó tovább erősíteni új és megújított kiadványokkal, az EDU almárka alatt megjelenő kötetekkel. Móra EDU „védjeggyel” taneszköz jellegű, tanórán, differenciált oktatásban, napközis foglalkozásokon, vagy akár otthon használt, szorosabban az oktatáshoz tartozó kiadványokat fejlesztünk. Az EDU brand alatt megjelenő kötetek célja a különböző képességek, részképességek fejlesztése a gyerekek életkori sajátosságainak szem előtt tartásával. Sok gyerek küzd valamiféle tanulási zavarral, nekik, illetve az őket fejleszteni szándékozóknak is szeretnénk segíteni kiadványainkkal. És hogy miért EDU és nem edukáció? Mert ezzel is azt szeretnénk hangsúlyozni, hogy velünk, kiadványainkkal gyerekjáték a tanulás. A kötetek mindegyike megfelel az aktuális kerettanterv előírásainak, de nem tankönyv. És mivel a gyermek nem tanulásként értékeli, élmény lesz számára kézbe venni, ezért egyúttal motivációs eszközként is szolgál. Célunk egy egységes, széles skálán mozgó portfolió kialakítása, mellyel hatékonyan tudjuk segíteni a pedagógusokat, szülőket, gyerekeket.

‒ Úgy tudom, munkatársaival nem a semmiből indították ezt a projektet.

‒ A rendszernek egyik pillérét a volt Dinasztia Kiadós kiadványok alkotják felújítva, átgondolva, de a hagyományokat megtartva, ugyanakkor újdonságokat bevéve, új külalakkal, amik vonzóvá teszik azokat gyereknek, szülőnek, pedagógusoknak egyaránt. A kiadványok nagy része fent volt tankönyvjegyzéken, tehát akkreditált könyvekről van szó. Szintén a Dinasztiától került át a LÜK játékos fejlesztő termékcsalád. A másik pillért a Móra portfólió saját fejlesztésű vagy átvett kötetei alkotják, például a tematikus Ablak-zsiráf sorozat, a Nyelvkincstár, a Lélekdoki, a Családi iránytű vagy a  Filóka - gyerekfilozófia sorozat, hogy csak néhányat említsek. Illetve a már közösen tervezett, új sorozatok, melyből kettőt emelnék most ki. Év elején jelent meg Matekmester sorozatunk 4 kötete, mely az elismert szingapúri oktatási rendszer elvei szerint, a problémamegoldást középpontba állítva, játékosan tanítja meg a gyerekeket a matematikai gondolkodásra. A Könyvfesztiválon pedig egy olvasástanítást támogató sorozattal, a Rém Jó Könyvek első öt kötetével jelentkezünk. A sorozat egyedisége abban rejlik, hogy első kötetei már az iskola első napjaiban, vagy akár óvodában is a gyerek kezébe adhatók. A képekről beszélgetve, a betűket, betűkapcsolatokat, szótagokat olvasva észrevétlen jártasságot szerezhet a kicsi az olvasásban. Ez a gyorsan szerzett sikerélmény biztosítja a tanulás folytatásához szükséges motivációt, hiszen az olvasástanulás kezdetén ennek kialakítása és fenntartása okozza a legnagyobb nehézséget.

‒ Mit jelent az, hogy holisztikus szemléletet követő kiadványokat kínál a Móra EDU?

‒ A holisztikus szemlélet szerint rendszerben vizsgálunk egy kérdést. A tanulásnak pont az a lényege, hogy az elsajátított ismereteket hogyan tudjuk a mindennapokban, saját magunkra, a saját helyzetünkre vonatkoztatva alkalmazni.

‒ Használt egy betűszót: LÜK. Ez mit jelent? Hogyan kapcsolódik fő témánkhoz?

‒ Képességfejlesztő játék, magyarul a Logika, Ügyesség, Kitartás szavakból alkotott mozaikszó. Német nyelvterületen több mint ötven éve használják az iskolai fejlesztésben. Magyarországon tízéves múltra tekint vissza, de a füzetek egy része a magyar oktatási rendszer követelményei alapján általunk fejlesztett anyag, ezért is népszerű a hazai pedagógusok körében. A játék egy önellenőrzést lehetővé tevő okostáblából és a hozzá tartozó számtalan füzetből áll. A füzetek különböző témaköröket ölelnek fel, eltérő nehézségű feladatokkal. A feladatokat a tábla segítségével oldják meg a gyerekek. Mindegyik feladathoz tartozik egy megoldókulcs, mellyel a gyerekek saját maguk tudják ellenőrizni, hogy helyesen oldották-e meg a feladatokat. Az óvodás korosztálynak a hat darabos táblát, az alsó tagozatosoknak a 12 darabosat ajánljuk a hozzá tartozó füzetekkel, a „haladóknak” pedig a 24 darabosat. Az óvodásoknak általános alapismereteket nyújtó és kompetencia fejlesztő füzeteket, iskola előkészítősöknek az összes alapkompetenciát fejlesztőket, az iskolásoknak pedig tantárgyakhoz kapcsolódó füzeteket kínálunk széles spektrumban. Minden évben megrendezzük az országos LÜK-bajnokságot 2-3-4. osztályos gyerekek számára. Idén is több, mint 300 iskola 10000 kisdiákja vesz részt a versenyen.

‒ Találkozzunk a 26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon, amelynek keretében 2019. április 27-én 14:30-tól a Könyvtáros Klubban tart előadást, amikor is bemutatja a Móra EDU projectet az érdeklődőknek.

Csokonai Attila

Ajánló tartalma:

Új kód kérése

Rovat további hírei:
Hozzászólás szövege:
Felhasználói név*:
E-mail*:



Kiemelt

Weiss János: Immanuel Kant 300 – Az Élet és Irodalom 2024/16. számából

Az Élet és Irodalom 16. számát a kulturális cikkek rövid részleteivel ajánljuk.

KőszeghyÉlet és Irodalom AlapítványTandori SzubjektívSzabadmatttandori.huA Mélytengeri Mentőcsapat és az Utolsó Magányos SzörnyCsibi tűzoltó lesz
Belépés