Könyvhét 2021
A Móra Kiadó
öszi újdonságaiból
Mélytengeri Mentőcsapat
Kőszeghy Elemér
A magyarországi ötvösjegyek...
Osvát Ernő
Aforizmák
A Móra Kiadó <br>öszi újdonságaiból Mélytengeri Mentőcsapat Kőszeghy Elemér<br>A magyarországi ötvösjegyek... Osvát Ernő <br> Aforizmák
Könyvhét folyóirat

Mi van előbb: a könyv vagy a brand? - Sugár S. András

Szénási Zsófia - 2012.05.31.

A tyúk és a tojás esete a Sugár S. András szemével

Legfőbb fegyverük a tudatosság, a cél meghatározása, a hitelesség és a „kézműves” munkálkodás a könyvvel. Sugar S. András 2005-ben a kereskedelem és marketing területért felelős tulajdonosként lépett be a Scolar Kiadóba. Közreműködésével mára felismerhető arculatot alakított ki a kiadó. Számos módja van a könyvek bevezetésének a piacra: bemutatóval, felolvasásokkal, szórólappal, különböző programokkal. Arról kérdeztem, milyen módjai vannak a brandépítésnek a könyvkiadásban.

- Amikor beléptem a kiadóba a könyvcsinálás működött, ám a piaci tevékenység-megjelenés kevéssé volt hatékony. Ma együtt választjuk ki a könyveket, megfelelő érvekkel alátámasztva a megjelenést. A promotálás és a helyzetbe hozás a feladatom. A kiadó növekvő hírneve és bevételei azt bizonyítják, hogy van értelme az efféle közös munkának.

- Van-e különbség a brandépítésben a könyvkiadás és a többi kereskedelmi tevékenység, mondjuk a ruhaárusítás között?
- Értelemszerűen van egy közös halmaz: pr, marketing, logó, piac, ár-érték arány – ezek minden termék esetében fontosak. Az eszközrendszer azonos, de az ebből való választás és megvalósítás különböző attól függően, hogy milyen termékről van szó. Másképp szólítjuk meg a design könyvek olvasóját, mint a gyerekkönyvét, másképp a szülőket, mint a gyerekeket. Egy könyvtárost, tanárt, vagy diákot szintén más módon igyekszünk megnyerni. Nehéz eldönteni, mi van előbb, a könyv vagy a brand. Össze kell hozni az arcot a termékkel. Mára eljutottunk odáig, hogy a Scolar termékeit fel lehet ismerni. Ahogy meg lehet ismerni néhány jellegzetes piaci szereplő termékeit is. Vannak kiadók, akik „von Haus aus” hozták brandet, a régi olvasóikat és a bevált tematikát. Nekik nem kellett sok energiát fektetni az arculatteremtésbe. (pl. Móra, Magvető, Európa).

- Milyen tematikákba fektetett legtöbbet a kiadó?
- Több területen egyszerre bővítettük a kínálatot. Az egyik jelszavunk a család és a minőség összekötése volt. A szerzők, a cím, a család és a minőség mellé folyamatosan és tudatosan illesztjük a Scolar nevet, hogy „árukapcsolásként” rögzüljön. Az 1 éves gyerektől a nagypapáig minden korosztálynak jelentetünk meg könyveket (szépirodalom, ismeretterjesztő, szórakoztató, segéd-, és gyerekkönyv,) Régebben évente pár gyerekkönyvvel jelentkeztünk, ma ebben a szegmensben nagyságrenddel többel, kb. 30 könyvvel vagyunk a piacon. Hasonló elven építettük fel az északi irodalmi sorozatunkat, vagy a Scolar Design sorozatot, amely kitekint a fotó- és a képzőművészet felé. A magyar piacot ilyen volumenben, és ilyen rövid idő alatt nem bombázták még design könyvekkel. A megjelenésben és a tartalomban egyaránt törekszünk az egyediségre és az exkluzivitásra, és nem csak a design területén. Jó példa erre a Ionesco mesekönyv, vagy Stian Hole: Garmann nyara című gyerekkönyve, ami díjesővel tarolta végig Európát. Hasonló a skandináv vonal (Jane Teller, Linn Ullmann, Sofi Oksanen, Karin Fossum, Erlend Loe, Per Petterson), de már ebből is kitekintünk további területek felé, nem tévesztve szem elöl az eladható és igényes irodalmat. Sikerünket az olvasók, illetve a vásárlók száma igazolhatja. És tulajdonképpen csak ez számít. Mi bevallottan az üzleti sikerre pályázunk, nem feledve azért a „jószolgálati” célt sem.

- Ezalatt a hét év alatt megjött a várt üzleti siker?
- Dinamikusan fejlődünk, és folyamatosan növekvő árbevétellel számolunk a gazdasági válságok és nehézségek ellenére is. Tudjuk, hogy a családok a költségek visszafogására kényszerülnek. Mégis abban hiszünk, hogy van a lakosságnak úgy 10%-a, akit megérint a könyv, és képes is rá áldozni. Sajnos, a könyvtáraknál - a Márai program ellenére – hasonlóan a iskolákhoz, cégekhez már jobban meglátszik a pénzszűke. Természetesen a pénzszűkében tőlünk is elvárják a szponzorációs tevékenységet. Mi szívesen támogatunk kulturális rendezvényeket, különféle versenyeket jutalomkönyvekkel. A „Scolar minőséggel” meg kell találnunk azt a közönséget, amelyik bővítetten eltartja a kiadót.

- Mennyire tudják befogadni a hazai szerzőket? Ungvári Tamást például önök futtatták fel.
- Ezt inkább közös munkának nevezném, Ungvári Tamás sokat tett a kiadóért. A hazai szerzők történeti szempontból leosztottak. Ez persze változott az évek alatt, gondoljunk csak a Magvető, a Jelenkor, a Kalligram, vagy a Noran kiadókra. Nem szokásunk a szerzők elhalászása. Más kérdés, ha megkeresnek.

- Nyitnak-e új témák felé?
- Vannak kiadói kötődéseink, ilyen például az Obádovics-féle Matematika többszöri kiadása. De a természettudományok más területén is vannak sikereink, az emelt szintű biológia segédkönyvek csoportjában például piacvezetők vagyunk. A design tekintetben elmentünk a ruházat, ékszer irányba, az irodalomban más országok felé nyitunk, és erősen jelen leszünk a piacon a szakácskönyveinkkel is. Robb Wolf paleolit szakácskönyve másfél éve vezető a világ könyvpiacain, új olasz szakácskönyvünk pedig az erdélyi nyomdokain jár. Egyre több életrajzot, visszaemlékezést, memoárt szándékozunk megjelentetni, jó példa erre Göncz Árpád: Politikai életrajza.

- Egy brandet építő kiadó, szívesebben gondolkozik sorozatban?
- A design könyveink, az ezoterikus könyveink, vagy a Ravensburger-könyvek klasszikus sorozatok. Más sorozatok szerzőkhöz kötődnek. Egy szóló könyv akkor jó, ha nagyot üt. (Ilyen volt a Steve Jobs-ról szóló kötet.) Egykönyves szerzőt, csak úgy, nehéz bevezetni, piacon tartani. A Scolar figyel arra, hogy a szerző kiválasztásakor előre tekintsen a következő kötetekre, következő évekre.

Szénási Zsófia
Fotó: Gordon Eszter


Sugár S. András irodalomról és marketingről a május 31-ei Könyvhét LapNapon is beszél majd.

Ajánló tartalma:

Új kód kérése

Rovat további hírei:
Hozzászólás szövege:
Felhasználói név*:
E-mail*:



A Könyvhét 2021/3. számának címlapjaÉS Páratlan oldalKőszeghyA Mélytengeri Mentőcsapat és az Utolsó Magányos SzörnyCsibi tűzoltó leszmacskarácsony
Belépés