Könyvhét 2021
A Móra Kiadó
újdonságaiból
Mélytengeri Mentőcsapat
Kőszeghy Elemér
A magyarországi ötvösjegyek...
Osvát Ernő
Aforizmák
A Móra Kiadó <br>újdonságaiból Mélytengeri Mentőcsapat Kőszeghy Elemér<br>A magyarországi ötvösjegyek... Osvát Ernő <br> Aforizmák
Kiemelt

Nádas Péter: A sötétség színein – Az Élet és Irodalom 2021/25. számából

2021.06.24.

Az Élet és Irodalom 25. számát a kulturális cikkek rövid részleteivel ajánljuk.

FEUILLETON

Nádas Péter
A sötétség színein című esszéje a digitális fényképezésről szól.

„A digitális képen egyre megy, hogy a fényforrás mesterséges vagy természetes. A különbséget kizárólag színként észleli. Egyedül a tárgy színe számít, s hogy a való világban mi mit színez el, mi mire reflektál vagy milyen fénytörés eredményeként jön létre színként, hol és hogyan áll a színek paradicsomában, a digitálisnak egyre megy. A digitális képen oda minden dráma.
A digitális fényképezés akár tudja, akár nem, olyan világegyetemet képez, ahol Rortyval szólva nincsen válasz, mert kérdés sincs, nincsen gond, mert probléma sincs.”

KÖVETÉSI TÁVOLSÁG

Csuhai István
Egyszóval angol című recenziója Richard Osman A csütörtöki nyomozóklub című krimijét elemzi.

„Jó krimihez méltóan A csütörtöki nyomozóklub elsősorban nem a „ki” és a „mit”, hanem sokkal nagyobb lendülettel a „hogyan” kérdéseit feszegeti, és a bűnügyi vonatkozásokat lehántva róla, regényként is a dolgok „hogyan”-ja áll az érdeklődése középpontjában. A szerző, a debütáló írónak éppenséggel már nem annyira fiatal, 1970-ben született, a regény megjelenésekor ötvenéves, Nagy-Britanniában 2020 őszéig, a regény megjelenéséig leginkább televíziós személyiségként, tévés kvízműsorok vezetőjeként számon tartott Richard Osman a duplafenekűség tekintetében példamutatóan vetette papírra vagy ütötte számítógépbe első könyvét.”

KETTEN EGY ÚJ KÖNYVRŐL

Kukorelly Endre Istenem, ne romolj című verseskötetéről két írás született.

Vásári Melinda: Romok és épületek

„A kötetben motívumok, szókapcsolatok, formák vándorolnak egyik szövegből a másikba, aminek sűrűsödési pontja az Élet és nem ciklus. Az alcím (ezeket ismételgeti) kettős jelentésű: ismétel vagy ismétlődik más versekben, úgy gondolom, mindkettő egyszerre érvényes, irány nélkül. Azáltal, hogy a szerző ciklusba rendezte e verseket, önálló, kiemelt státuszt – és kvázi címet is – kapnak, és kapcsolódási pontjaik is kitűnnek. Izgalmas példa erre, ahogyan a nyitó és a záró vers több ponton összecseng, mégpedig tükrös szerkezetben.”

Csehy Zoltán: Uralni a húsz másodpercet

„Kukorelly költészetében rendszerint a köznapi, a triviális, a minden értelemben prózai változik át költői szöveggé, miközben a látszatnaivitás vagy csevegő könnyedség egyre fajsúlyosabbá terhelődik. Az olvasót csapdába csalja a látszat, s maga is elámul, amikor a vers végére érve úgy érzi, hogy Kukorellynél kevés agyafúrtabb költő van, hogy az összkép, az összhatás enyhén szólva is parádés. Ezt a beavatási rituálét minden egyes Kukorelly-vers képes újra meg újra eljátszani: felkínálja a sétát a könnyed, ismerős, szinte tapintható közvetlen benyomások terepéről a mélységbe, az örvényszerűen megnyíló belső univerzumba, mely a leginkább egy önreflexív kivetüléseibe belezavarodó tükörrendszerhez hasonlít.”

VERS

A versrovatban ezen a héten Petőcz András és Somos Ákos versei olvashatók.
Kedvcsinálóul Petőcz András Rimbaud-Verlaine- ciklusából idézzük az egyik verset:

Emlékszem, ahogy
(Paul Verlaine  – Arthur Rimbaud-nak)

Emlékszem, ahogy mutattad magad
meztelenül, ott, abban a párizsi
fürdőben, ahol mindenféle nők...,
de én csak téged bámultalak: a tested.
Emlékszem, ahogy mutattad magad.

Vékony voltál, mondhatni: sovány,
és nagyon is zavart. Amikor beültünk
ketten, a gőzbe, a fehér lepedő aligha,
aligha takart, mint egy kislány, remegtél.
Vékony voltál, mondhatni sovány.

A kezem éppen a mellbimbódhoz ért,
ahogy áttettem a karom a válladon. Te
nem tiltakoztál, hogy még fiatal vagy,
én pedig szerettelek ezért. Miközben
a kezem éppen a mellbimbódhoz ért.

Abban a fürdőben ott vagyunk újra,
és ott leszünk mindig. Saint Luc figyel,
s vigyáznak ránk az összes többi szentek,
megőrzik lépteinket. Megbújva bár, de
abban a fürdőben ott leszünk újra.

PRÓZA

Danyi Zoltán, Marton-Ady Edina
és Orcsik Roland prózája.
Tárcatár: Szaniszló Judit.

Részlet Danyi Zoltán A rózsás papírok című írásából:

„A női strand tulajdonképpen egy fából készült, részben a parton álló, részben a víz fölé nyúló, szép és bonyolult épületegyüttes volt, középen két nagy faházzal, jobbról öltözőkabinok hosszú sorával, balról egy vízre nyíló, tágas csónakházzal, és ezeket az épületeket fából készült mólók kötötték össze egymással, számos egymásba futó, egymás útját keresztező, helyenként egybeolvadó móló kapcsolta össze a csónakházat és az öltözőkabinokat a két nagy faházzal, legalábbis ez lehetett az eredeti terv, abban az időben viszont, mikor a rózsát hordtam a szabadkai üzleteknek, meglehetősen foghíjasak voltak már ezek a mólók, és semmit nem kötöttek össze semmivel, a megmaradt lécek és deszkák elkorhadtak, eltöredeztek, rájuk lépni saját felelősségre sem volt ajánlatos, és ami azt illeti, nem csak a mólók, hanem az egész úgynevezett női strand lerongyolódott, az épületek falai megvetemedtek és megdőltek, a rájuk festett szép virágfüzérek elhalványodtak és elszíntelenedtek, a homlokzat faragott díszítéseit pedig belepték a pókhálók, melyeket szürke rongyokká, koszlott, szakadozott fátylakká változtatott a beléjük tapadó por és homok, vagyis azon a nyáron, mikor a rózsát hordtam a szabadkai virágüzleteknek, már meglehetősen lerobbant állapotban volt ez a szép és bonyolult épületegyüttes, mely a nevéről ítélve akkoriban épülhetett, mikor a nők még külön fürdőztek a férfiaktól.”

ZENE

Csengery Kristóf Paul Hindemith és a Les Vents Français Wind Sonatas című lemezéről írt.

„És Hindemith? Kicsoda? Ki az a Hindemith? – felel a kérdésre kérdéssel a magyar zenehallgató, hiszen a XX. század egyik legjelentősebb zeneszerzőjétől szinte soha, semmi nem szólal meg magyar hangversenytermekben. Enyhíti a mellőzés tényét, hogy Hindemith német kortársai: Schönberg, Berg, Webern is mindmáig hasonló elutasításban részesülnek? Aligha, mivel az új bécsi iskola triászával ellentétben Hindemith zenéje tetszetős, könnyen befogadható, megkockáztathatjuk: szórakoztató – nem véletlenül kereste kenyerét szerzőjük fiatalon tánczenekarokban.”

FILM

Stőhr Lóránt a többszörös díjnyertes A nomádok földje című filmet értékelte.

„Ez a bátor feminista főhősválasztás még egy európai művészfilmnek is becsületére válna, A nomádok földje azonban amerikai független film, az idei Oscar-díjosztó favoritja, ami a legjobb film, a legjobb rendezés és a legjobb színészi alakítás díját is megnyerte. Chloé Zhao rendező Jessica Bruder azonos című szociográfiájából írta a forgatókönyvet (vajon készült-e a Rakparton óta Oscar-fődíjas amerikai film szociográfia alapján?), és minden érzelmeskedés vagy idealizálás nélkül, mellbevágó őszinteséggel mutatott be egy létformát és egy súlyos emberi sorsot.” 

Mindez és még sok jó írás olvasható az eheti Élet és Irodalomban.
Az ÉS elérhető online is: www.es.hu

Ajánló tartalma:

Új kód kérése

Hozzászólás szövege:
Felhasználói név*:
E-mail*:



Könyvhét 2021/4ÉS Páratlan oldalKőszeghyA Mélytengeri Mentőcsapat és az Utolsó Magányos SzörnyCsibi tűzoltó leszmacskarácsony
Belépés