Egressy Zoltán: Hűl a kozmosz – Az Élet és Irodalom 2023/21. számából
2023.05.25.

Az Élet és Irodalom 21. számát a kulturális cikkek rövid részleteivel ajánljuk.
FEUILLETON
Száz Pál „Mint az égnek csillagai” című írása Đorđe Lebović regényéről szól.
„Hogy a szerb drámaíró (egyébként a népszerű agitpartizán komédia, az ikonikus Walter Brani Sarajevo forgatókönyvírója), egyetlen regénye pontosan milyen regény, nehéz kétséget kizáróan megválaszolni. Mivel tárgyát a szerző a saját gyerekkorából merítette, kézenfekvő a memoárregény címke, az emlékezés narratíva-alkotó működésmódja azonban nem válik egyeduralkodóvá, sokkal inkább a hagyományos regényszerűség legfőbb elve, a cselekményesség konstruktív ereje érvényesül. A belső címoldalon olvasható alcím még egy narratív stratégiát kijelöl: Egy gyerekkor krónikája.
A regény a holokauszt-regények (memoárok) címkéjére is igényt tart, hiszen a bildung a regényben a „nagy zuhanás”-ként („velikisunovrat”) emlegetett vészkorszak lejtőjén indul.”
KÖVETÉSI TÁVOLSÁG
Csuhai István Ha mégsem, akkor nincs mit tenni című kritikája Javier Marías Tomás Nevinson című regényét elemzi.
„Berta Isla és Tomás Nevinson mind a ketten az írói fantázia teremtményei, regényszereplők, és a Berta Isla meg a Tomás Nevinson egyúttal két regénycím is, a kortárs spanyol próza talán legkiemelkedőbb alakjának számító Javier Marías utolsó két regényének címei. A címadás módja (a borítón minden kísérő sallang nélkül egyedül csupán a főhős neve olvasható) a modern regény elemi, és koronként aztán nagy hangsúllyal újraéledő klasszikus konvencióját idézi. A Berta Isla eredetileg 2017-ben jelent meg spanyolul (a magyar változat a mostani regényt is fordító Tomcsányi Zsuzsanna jóvoltából 2019-ben, ugyancsak a Jelenkor Kiadó gondozásában). A Tomás Nevinsont Marías a koronavírus-járvány idején írta, Spanyolországban 2021-ben látott napvilágot, és utolsó regényének bizonyult, mert az író a vírusfertőzés szövődményeként kialakult tüdőgyulladásban 2022 szeptemberében, néhány nappal hetvenegyedik születésnapja előtt meghalt.”
VERS
A versrovatban ezen a héten Kiss Judit Ágnes, Marno János és Tóth Erzsébet versei olvashatók,
közülük itt Kiss Judit Ágnes versét ajánljuk:
Tiltott dal a gall
terjeszkedés idején
fölkelt a kelták napja kint
így tengetjük a napjaink
egy országban hol nem lehet
ma élni sem meghalni sem
se bal se jobb itt nincs kiút
hogy éhen ne vessz annyi jut
kinn ellenség benn áruló
mint szüléskor a nyákdugó
eltávozik az értelem
hiszen felfogni képtelen
hogy elfolyik a józan ész
belekeveredsz hogyha élsz
itt élünk mégis annyian
fanyar grimasszal fasz kivan
vagy felsóhajtunk így megy ez
lehet hogy rabszolgád legyez
vagy legyezhetsz te másokat
lassan nem számít már sokat
kelta a szó és gall a dal
mit meghunyászkodás sugall
és hogy más nyelv is létezett
más végződés más ékezet
bizonyítékként fennmarad
lázadó vers is egy darab
egy könyv felázott lapjain –
fölkelt a kelták napja kinn
PRÓZA
Balássy Fanni, Egressy Zoltán, Móra Regina és Szilágyi Zsófia Emma prózája.
Tárcatár: Szív Ernő.
Részlet Egressy Zoltán Hűl a kozmosz című írásából:
„Megkérem, ne lihegjen a nyakamba. Tartson távolságot. Ezt már hallja a három újonnan érkező is, végül a fiatos nyitott ajtót, magának, de a renault-s nyomult be elsőként. A harmadiknak, akit a környék vagány zenésznek nevez, és aki helyzeti előnyben volt, nem jött ki a lépés. Kezében, fekete tokban a hangszere, talán amiatt nem tudott időben a kilincs felé nyúlni. Egyszer leütött egy rendőrt, itt, a pultnál, ezért nevezték el vagány zenésznek. Arra már senki nem emlékszik, melyikük szólt be először a másiknak.
Az még az előző klarinétja volt, el is tört az ütéstől. Éveken át szapulta magát a történtek miatt. A büntetését letöltötte, újra szabadon muzsikál. Sokszor eszébe jut, milyen érdekes, hogy ugyanúgy járt, mint ezerkilencszázhatvankilenc április másodikán az apja. Aki szintén egy rendőrrel került összetűzésbe. Az apja a belvárosi galeri tagja volt. Régóta utazott rá a környék hírhedt rendőre, ha módja volt rá, kötözködött vele és a barátaival, fel is jelentette őket. Bíróság elé kerültek, de végül felmentették a csapat tagjait.”
ZENE
Fáy Miklós a száz éve született Ligeti Györgyöt köszönti.
„Rólunk beszél, nekünk szól. Ha valaki ment, megy vagy éppen ott ül a százéves Ligeti emlékére rendezett koncerteken, tudja, mire gondolok. Nincs semmi sznobizmus, semmi hősiesség abban, hogy Ligetit hallgat az ember. Nem lehet vele felvágni, nem arról szól az esemény, hogy mi mennyivel különbek vagyunk azoknál, akik beérik a slágerekkel vagy a XIX. század zeneszerzőivel. Azért hallgatjuk, mert jólesik, mert teljesebb lesz tőle az élet. Ligeti tökéletesen beleillik a zenehallgatói hagyományainkba.”
FILM
Báron György Michael Wadleigh Woodstock című filmjét értékeli.
„A remek ritmusban vágott-fényképezett, az osztott képmezőt, a lassításokat, az éles plánváltásokat kreatívan használó Woodstock-mozi formailag-tartalmilag radikális volt, míg Az utolsó valcert csöndes, szelíd melankólia lengi be. A külvilág, a társadalom itt nem jut szóhoz – aligha lenne érdemi mondandójuk –, a zenészek idézik fel a hőskorszakot, a kezdetektől a búcsúig. Szabályosan pereg a show (többek között Zsigmond Vilmos és Kovács László kamerája előtt), időnkénti interjúkkal megszakítva, a film nem sokkal hosszabb, mint a koncert volt.”
Mindez és még sok jó írás olvasható az eheti Élet és Irodalomban.
Az ÉS elérhető online is: www.es.hu
Ajánló tartalma:
Az archívum kincseiből:
Görgey Artúr igazsága – Beszélgetés Görgey Gáborral
Száraz Miklós György felfrissítette apja szövegeit az új Budapest albumban
Borítékból előbújó Mándy-sorok – Mándy Iván válogatott levelezése
Iskolai történet, kicsit boszorkányosan – Interjú Szécsi Noémivel
Magyar milliárdosok a lavina foglyai – Interjú a regényíró Kepes Andrással