Sikerkönyvek 2009 A sikerlista tereli a vevőket
A Rákóczi úti Fókusz Könyváruház sikerlistája meglehetősen eltér az eddig ismertetett bestsellerektől, még a tulajdonos Líra éves összesítésétől is. Az emlegetett sikerkönyvek mellett náluk nem csupán Coelho szerepel a szépírók közül egy 25-ös listán, hanem olyan magyar szerzők, mint Spiró György, Darvasi László, Tóth Krisztina, Kemény István, vagy az orosz Ljudmila Ulickaja. Szabó Gábort, a Fókusz Könyváruház vezetőjét a sikerlisták összeállításáról kérdeztem: - A listát szigorúan az eladási adatok alapján állítottuk össze. A szépirodalom keresettségének több oka van. A Fókusz Könyváruház negyven éves hagyományokkal rendelkezik, kialakult egy olyan törzsvásárlói közönsége, amely sokkal fogékonyabb a szépirodalom iránt, mint a bevásárlóközpontok látogatói. A belvárosi légkör, a könyvbemutatók szintén erősítik ezt a tendenciát. A másik ok: a sikerlistás szépirodalmi kiadványok a Líra-cégcsoporton belül, elsősorban a Magvetőnél megjelent alkotásokat takarnak. A saját kiadóink könyvei mindig jól fogynak a Fókusz Könyváruházban. Az ünnepi könyvhétre megjelenő könyvek révén jelentős forgalomra teszünk szert, ami az éves sikerlistán is visszatükröződik. Az internetes terjesztőkkel szemben – ahol jellemzően a fiatalabb generáció vásárol – a mi törzsvásárlóink inkább a közép- és idősebb generációból kerülnek ki. Áruházunk kínálata igen széles, polcainkon minden tematika megtalálható. A legsikeresebb könyvek, Meyer vámpírtörténetei, Dan Brown könyvei, Fejős Éva kötetei nálunk is szép számmal fogynak. Az utóbbi években az önismereti könyvekre is egyre nagyobb az igény, a sikeres szerzők mellé – mint Popper Péter, Vekerdy Tamás, Ranschburg Jenő vagy Müller Péter, aki most is sikerlistás – csatlakozott Csernus Imre a maga ikerkönyveivel, a férfiről és a nőről. Ezeket általában párban viszik. A fiatalabb korosztályhoz szól és más hangon, mint az idősebb generáció. - Lehet vagy érdemes-e különbséget tenni a vásárlók között a nemek tekintetében? - Érdekes kérdés, keveset foglalkoznak vele. Az ezoterikus könyveket mindenképp a nők veszik meg többen. Az arányokat is érdemes lenne egyszer megvizsgálni. Véleményem szerint a hölgyek szélesebb érdeklődési körrel, több tematikában válogatnak a férfiak speciális érdeklődési körével szemben. - Befolyásolja a sikerlista a közönséget abban, hogy mit válasszon? Mérhető ez? - Feltétlenül. Fontos a sikerlista és nagy hatással van az eladásra. Nem csupán egy utólagos információ az eladásról, hanem előrevetítés is. Sokan gondolják úgy, hogy ha egy kiadvány sikerlistás, akkor valószínűleg jó könyv, tehát érdemes megvásárolni. A sikerlistás falunkról a vásárlók nem csak információt szereznek, hanem a könyvet is onnan emelik le és teszik a kosarukba. Érdekes, hogy az internetes vásárlást nem befolyásolja annyira a sikerlista, talán mert a virtuális világban az információkat több helyről is beszerezhetjük. Szépen gyarapodik az internetes vásárlások száma is, de ezért sokat kell tennünk. - Van olyan közeljövőben boltba kerülő könyvük, amely előreláthatóan siker lesz? Megjelenik McCarthy: Az út című regénye, amiből mozifilm is készült, illetve Jodi Picoult: Törékeny című könyve. Várhatóan nagy sikerük lesz. Szénási Zsófia |
Ajánló tartalma:
Az archívum kincseiből:
A vérzés hiánya – Annie Ernaux: Lánytörténet
Tűzön-vízen át – Mark Haddon: A Delfin
„A legaljasabb és a legnemesebb dolgokra egyaránt képesek vagyunk” – Bene Zoltán
A határozottan szív alakú szirom – Interjú Géczi Jánossal
Különleges emlék egy csodálatos nagymamáról – Beszélgetés Finy Petrával