Könyvhét 2021
A Móra Kiadó
öszi újdonságaiból
Mélytengeri Mentőcsapat
Kőszeghy Elemér
A magyarországi ötvösjegyek...
Osvát Ernő
Aforizmák
A Móra Kiadó <br>öszi újdonságaiból Mélytengeri Mentőcsapat Kőszeghy Elemér<br>A magyarországi ötvösjegyek... Osvát Ernő <br> Aforizmák
Könyvhét folyóirat

A vevőt meg kell találni – Szuba Jolanta

Jolsvai Júlia - 2012.05.31.

 

Szuba Jolantával, a Kossuth Kiadó könyvkiadásért felelős igazgatójával beszélgettünk a kiadó marketingstratégiájáról, eladási csatornáiról, sikerekről és kudarcokról.

- Szerteágazó a profilunk, ismeretterjesztő könyvek, albumok, regények, saját fejlesztésű könyvek egyaránt megtalálhatóak a könyveink között. Magyarországon a Kossuth Kiadó piacvezető a hangoskönyvek és a saját fejlesztésű színes könyvek piacán. Ezek a könyvek sokszor nagyon költségesek és munkaigényesek, több szerzővel, több múzeummal együttműködve készülnek, de mi úgy gondoljuk, valakinek ezt is fel kell vállalnia. Emellett erősek vagyunk az útikönyvek kiadásában is.

- Úgy érzem az a törekvésük, hogy alapkönyvtárat, alapművek sorozatát jelentessék meg.

- Jó pár éve merült fel bennünk az ötlet, hogy sok olvasó hálás lenne azért, ha olyan sorozatokat jelentetnénk meg, amelyek az irodalom, a művészet, a tudomány alapműveit tartalmaznák. Természetesen az üzleti szempontokat is figyelembe kellett venni, mert nem könnyű bizonyos könyveket nagy példányszámban eladni. A sorozataink között szerepelt például A magyar líra klasszikusai is, és bár versesköteteket kevesen vásárolnak, erre a sorozatra mégis vevők voltak.

- Könyveik meghatározó elemét képezik a sorozatok, melyeket újságosoknál lehet megvenni. Különböznek-e ezek a többi, önmagában megjelenő könyvtől marketing szempontból?

-A sorozatoknál a marketing szempontok kicsit másképpen működnek, mint a hagyományos könyveknél, de mindkét esetben a legfontosabb elem, hogy a marketing eszközeivel elérjük azt a célcsoportot, amely potenciális vásárlója lehet az adott könyvnek vagy sorozatnak.

- Ez sikerült elérni a sorozatoknál?

- Igen, bár nagyon nagy levegőt kellett venni, amikor útjára indítottuk ezeket az újságárusoknál is terjesztett sorozatokat. Azóta már több más kiadó is követett bennünket. Több összetevője is van annak, hogy a sorozataink sikeresek lettek, ezek közül az egyik legfontosabb, hogy nagyon jó az érték-ár arányuk. Számunkra nagyon fontos, hogy jó minőségben, jó áron jelentessünk meg könyveket, amelyeket így is csak akkor lehet eladni, ha marketingmunka is társul hozzá. A marketing része maga a termék, illetve az árképzés, az értékesítési csatornák és a promóció. Azért kezdtük el a könyveinket újságárus terjesztésben is hozzáférhetővé tenni, mert azt gondoltuk - és piackutatás is ezt igazolta -, hogy a vevők egy bizonyos része különböző okok miatt ritkán jár könyvesboltba, miközben lenne igénye a könyvre, az olvasásra. Fontos tényező, hogy az újságárus-hálózat, amely lefedi az országot sokat változott az elmúlt években, kulturáltabb és infrastrukturálisan sokat fejlődött. Ma már nem csupán az utcai újságárusító helyeken folyik újságárusítás, hanem a nagyobb bevásárlóközpontokban is. Vidéken, ahol a kis könyvesboltok bezártak, ott az újságárus az egyetlen hely, ahol könyvet lehet vásárolni.

- Még milyen értékesítési csatornákat használnak?

- Számunkra nagyon fontos a hagyományos könyvterjesztés, azaz a könyvesboltok hálózata és Magyarországon kevés olyan bolt működik, ahol ne lehetne a könyveinket megvásárolni. Ugyanakkor a Kossuth Kiadónak saját maga a legnagyobb partnere. Értem ezalatt azt, hogy évek óta sok energiát és pénzt fordítottunk a saját könyvklubunk felépítésére, a DM-es értékesítésre, a webáruházunk fejlesztésére és sajtó és PR-kapcsolatok megerősítésére. Emellett Budapesten három saját könyvesboltunk van, ahol közvetlenül és aktívan tudunk kapcsolatokat építeni és bővíteni a vásárlói körünket. Úgy tűnik, sikerrel, mert vissza is járnak hozzánk. Az Örkény István Könyvesboltban - a Szent István körúton - rendszeresen szervezünk könyvbemutatókat, kiállításokat és sikeresen működnek a klubtalálkozóink is. Havi rendszerességgel találkozhatnak az olvasók, az érdeklődök a BBC History Klub főszerkesztője által meghívott érdekes személyiségekkel és nagy érdeklődés kíséri a Noran Libro Klub által szervezett író-olvasó találkozókat. Azaz, minden rendelkezezésünkre álló eszközt megragadunk, hogy a vásárlóink érezzék: ők a legfontosabbak a számunkra. Tesszük ezt az internetes értékesítésnél is, és talán ennek köszönhető, hogy magas azoknak az előfizetőinknek a száma, akik az interneten keresztül tájékozódnak, és közvetlenül tőlünk vásárolnak. Most például meghirdettük a könyvcsere akciónkat, amelynek keretén belül, a budapesti boltjainkba bárki visszahozhatja a már kiolvasott Kossuthos könyveit, és cserébe 40% kedvezményt adunk az újonnan vásárolt könyv értékéből. A beérkező könyveket pedig a Magyar Máltai Szeretetszolgálat közreműködésével jótékonysági célra fordítjuk.

- Min múlik az, hogy az egyik könyv sikeres lesz, a másik meg nem?

- Ha tudnám erre a választ, akkor csak sikeres könyveket adnánk ki. A könyvkiadás nálunk kollektív döntés, a kereskedelmi, a marketing és a szerkesztői csapat tapasztalatain alapszik. Természetesen mindig érnek bennünket meglepetések, jó és rossz irányban, de szerencsére nyitottak vagyunk az új megoldásokra, és biztosíthatom az olvasóinkat és leendő olvasóinkat, hogy sok meglepetéssel kívánjuk őket még megörvendeztetni a jövőben.

Jolsvai Júlia

Szuba Jolanta  irodalomról és marketingről  a május 31-ei Könyvhét LapNapon is beszél majd.

Ajánló tartalma:

Új kód kérése

Rovat további hírei:
Hozzászólás szövege:
Felhasználói név*:
E-mail*:



A Könyvhét 2021/3. számának címlapjaÉS Páratlan oldalKőszeghyA Mélytengeri Mentőcsapat és az Utolsó Magányos SzörnyCsibi tűzoltó leszmacskarácsony
Belépés